+90-212-706-1111     |     Trump Towers 2606 Mecidiyeköy - İstanbul

bahis kumar sucları

Bahis ve Kumar Suçları

Bahis ve kumar suçları ayrı kanunlara tabi olup bu oyunlar hakkındaki yasal süreçlerin geçmişi de farkılıdır. Türkiye’de kumara yönelik yasal düzenlemeler 1996 yıloında bşlamış ve kumar yasadışı hale gelmiştir. Ardından 2005  yılında yürürlüğe giren TCK ise kumar oynatmak suç., KAbahatler Kanunu ise kumar oynamak kabahat halinde getirilmiştir. Bahis oyunlarına yönelik yasal düzenlemeler ise genel olarak 2007 yılında başlamış ve bahis oynatmak ve bahis parasına aracılık etmek suç sayılmış, oynayanlara ise idari para cezası öngörülmüştür. Ardından 2013 ve 2017 yıllarındaki değişikliklerle kaçak bahis suçları konusunda yeni yasal düzenlemeler ile bahis suçu mevzuatı bugünkü şeklini almıştır.

Kumarın Suç ve Kabahat Olma Süreci

İnternetin bugünkü gibi yaygın ve gelişmiş olmadığı 1996 yılında muhtemelen KKTC ekonomisine destek olsun düşüncesiyle Türkiye’de kumar yasaklandı ve bir nevi kumar oynamak isteyenler KKTC’ye gitmeye teşvik edildi. Ancak İnternetin yaygınlaşması ve kumar oyunlarının internete kaymasıyla birlikte bu hesap tutmamaya başladı ve vatandaşlar KKTC’ye gitmek yerine internetten kumar oynamaya başladı. Bir başka deyişe yasadışı bahis suçları ve cezaları caydırıcılık anlamında etkili olmadı. Üstelik bahis dolandırıcılığı suçu ve

Bahis Oyunlarına Yönelik Suçlar ve Cezalar

2009 yılından itibaren devlet ihale ile bazı şirketlere (iddaa, tuttur, nesine, bilyoner vs) lisans verdi. Ancak bu lisanslı bahis sitelerinde oyun çeşitleri ve sunulan kazanç imkanları cazip bulunmadığı için daha fazla oyun çeşitliliği ve daha fazla kazanç vaat eden lisanssız (izinsiz) bahis siteleri daha fazla rağbet görmeye başladı. Bu sefer vatandaşı bu izinsiz sitelerden uzak tutmak ve izinli sitelere yönlendirmek için 2013 yılında 7258 Sayılı Kanunda değişiklik yapılarak izinsiz bahis sitelerinde bahis oynatanlara 6 yıla, bahis parasının transferine aracılık edenlere 5 yıla, izinsiz bahis reklamı verenlere 3 yıla kadar hapis cezası, izinsiz bahis oynayanlara ise 20.000 TL para cezası getirildi ve ayrıca izinsiz bahis sitelerine Milli Piyango erişim engelleme yoluyla erişim engelleme imkanı verildi. Tüm bunlara ek olarak bahis/kumar oynayan vatandaşların hesaplarına MASAK yükümlüleri olan bankalar nezdinde yasadışı bahis blokesi konulmaya başladı.

Cezalar ve Erişim Engellemeler İşe Yaramadı

Ancak bu cezai yaptırımlar ve erişim engellemeler vatandaşı bahis sitelerinden uzak tutma konusunda pek işe yaramadı. İziniz bahis siteleri alan adlarının sonuna 1, 2, 3 gibi rakamlar ekleyerek veya alan adlarını tümden değiştirerek  sitelerini yayında tuttular. Vatandaşlar ise onca cezaya rağmen bu sitelerde oynamaya devam etti. Üstelik bahis dolandırıcılığı suçu ve kumar dolandırıcılığı suçu konusunda adeta patlama meydana geldi.

Bahis Suçlarına Yönelik Ek Düzenlemeler

Bu sefer 2017 yılında aynı kanunda yapılan değişiklikle bahis oynatanlara yönelik telefon dinleme, teknik araçlarla izleme, gizli polis görevlendirme gibi suç ve terör örgütlerine yönelik soruşturma yöntemlerinin kullanılması mümkün hale getirildi. Ayrıca 2017 yılı itibariyle izinsiz bahis oynayan ve oynatanlara yönelik yoğun operasyonlar başladı, oynatıcı olmadığı halde binlerce oyuncu hakkında aracılık suçlardan soruşturma ve ceza davaları açıldı ve bazı vatandaşlar mağdur edildi. İş adamı iş kadını olan ama salt yoğun şekilde kumar veya bahis oynadığı ve bu nedenle sık transferler yaptığı için aracıymış gibi hakkında savcılık soruşturması ve ceza davası açılan onlarca müvekkilimiz hakkında bizzat biz de çok sayıda takipsizlik ve beraat kararları aldık. Ancak bu kadar hoyratça yürütülen soruşturmalara ve ceza davalarına rağmen aradan geçen 11 yılın ardından vatandaşın hala izinsiz sitelerde bahis ve kumar oynadığını görüyoruz.

Yasaklarla ve Cezalarla Sonuç Alınamaz

Kumarla ve izinsiz bahisle bu şekilde yasaklarla cezalarla mücadele edilemeyeceği aradan geçen 11 yılda anlaşılmıştır. Yasaklar her zaman suç örgütleri için kara para kaynağıdır ve yüksek kazansın olduğu yasadışı işler her zaman suç örgütleri için yatırım alanıdır. ABD 1920 yılında alkollü içkilere yasak getirdi. Yasağın başlamasıyla birlikte kaçak alkol üretimi ve satışı patladı. Kaçak alkoldeki yüksek kazançlar suç örgütlerinin ilgisini çekti ve kaçak alkol sektörü tamamen suç örgütlerinin eline geçti, dahası kaçak alkol piyasası yeni suç örgütleri yarattı ve suç oranları arttı. Devlet bir süre suç örgütleriyle mücadele etti ama pek başarılı olamadı ve sonunda devlet 1933 yılında alkol yasağını kaldırdı. Yasağın kalkmasıyla birlikte kaçak alkol üretiminin ve satımının parasal bir cazibesi kalmayınca suç örgütleri dağıldı.

Yapılması Gereken

Kumar bakımından yapılması gereken kumarın serbest hale getirilmesi, devlet tarafından denetlenmesi ve vergilendirilmesidir. Eğer vatandaşlar güven içinde kumar oynayabilecekleri mekanlar olursa internetten kumar oynamayı tercih etmeyecektir. Kumarın serbest hale gelmesiyle devlet kumarhaneler için ruhsat verip bu yerler üzerinde denetim ve kontrol uygulamaları olacaktır. Ayrıca devlet vergi ve harç alarak ek bir gelir kaynağı elde etmiş olacaktır. Bahis oyunları bakımından da yapılması gereken serbestleşmedir. Vatandaşları izinsiz sitelerden uzak tutmak için öncelikle teşhisi doğru koymak yani vatandaşın neden bu izinsiz sitelere rağbet ettiğinin iyi anlaşılması gerekmektedir. İzinsiz sitelerin cazibesi yukarıda değinildiği gibi oyun çeşitliliği ve daha fazla kazanç vaadinden kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla izinli bahis siteleri için oyun türleri ve kazanç skalaları konusunda esnekliğe gidilmelidir. Sonuç itibariyle yasadışı bahis suçları ve kumar konusunda çözümün yolu serbeslikten geçmektedir.

Yorum Yaz

error: Kopya koruması engeli!